۱۳۹۳ مرداد ۱۴, سه‌شنبه

نخستین پیروزی «داعش» بر پیشمرگه‌های کرد در عراق

شورشیان گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) پس از برتری در نبرد با نیروهای پیشمرگه توانستند دو شهر شمالی عراق و یک میدان نفتی را تصرف کنند.رگیری‌های گسترده در شهر «زمار» زمانی آغاز شد که طی آن نیروهای کرد از جمله یگان‌های «نیروهای ویژه» پیشمرگه،  با پیکارجویان داعش به رویارویی پرداختند. به گفته ساکنان شهر، پیکارجویان داعش از سه جهت سوار بر کامیون‌ها به شهر وارد شده  و نبرد با نیروهای کرد را آغاز کرده بودند.



داعش در دفتر پ‌د‌ک
شهر «زمار» در شمال موصل قرار دارد. گزارش‌ها حاکی از فرار و آوارگی صدها شهروند غیرنظامی در منطقه درگیری است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که دیروز  تلویزیون KNN، نزدیک به «حزب تغییر»، ادعا کرده بود نیروهای کرد متعلق به اقلیم کردستان عراق توانسته‌اند ضربات سنگینی را در «زمار» واقع در شمال موصل به گروه‌ داعش وارد کنند. همچنین تارنمای «خندان» نیز با تأیید پیروزی‌های نیروهای کرد، نبرد میان نیروهای پیشمرگه و گروه داعش ادامه دارد.
به گفته شاهدان عینی، میدان نفتی منطقه زمار نیز اکنون در تصرف داعش قرار دارد. داعش پیش از این نیز کنترل چهار میدان نفتی را در دست گرفته بود تا هزینه‌های عملیاتی خود را پوشش دهد.
همزمان  یک فرمانده عالی رتبه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، از اتحادیه میهنی و حزب دمکرات خواسته اجازه دهند نیروهای گریلا برای مقابله با داعش در شنگال و زمار وارد اقلیم شوند.
داعش همچنین شهر سنجار را در استان نینوا، پس از مقاومت نه چندان طولانی نیروهای کرد، به تسخیر خود در آورده است.

واکنش رهبران کرد

در در پی انتشار اخبار مبنی بر پیروزی‌های داعش و اشغال شهر«شنگال» در استان موصل، خبرگزاری «فرات » وابسته به پ‌ک‌ک اعلام کرده که یگان‌های مدافع خلق (YPG) برای مقابله با داعش به شمال شنگال رفته و با این گروه وارد درگیری شده‌اند. گفتنی است شنگال شهری است ایزدی‌ که از ادیان قدیمی خاورمیانه بوده است.
در واکنشی دیگر، یک عضو عالی رتبه اتحادیه میهنی به سایت رسمی این حزب گفته است داعش در شنگال دست به کشتار اقلیت مذهبی ایزدی زده است.
صالح مسلم، رهبر کردهای روژآوا نیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفته: YPG در جنگ داعش به پیشمرگه کمک می‌کند.
این درحالی‌ است که استاندار موصل خطاب به جامعه جهانی اعلام کرد: «تا چند ساعت دیگر هزاران ایزدی قتل عام خواهند شد! به کمک ایزدیان بشتابید.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر