۱۳۹۳ آبان ۹, جمعه

دفاع لاریجانی از اعدام ریحانه جباری در سی‌ان‌ان










محمدجواد لاریجانی، معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته که کارزارهای رسانه‌ای و سیاسی غرب عامل اصلی ناکام ماندن تلاش‌های نهادهای حکومتی برای جلب رضایت خانواده مقتول و جلوگیری از اعدام ریحانه جباری بوده است.محمدجواد لاریجانی معاون حقوق بشر قوه قضائیه ایران که به منظور شرکت در اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر به ژنو سفر کرده است، امروز ۳۰ اکتبر/ هشتم آبان‌ماه سال جاری، در گفت‌وگو شبکه با سی‌ان‌ان، ضمن دفاع از اعدام ریحانه جباری، گفته که رسیدگی به این پرونده در دادگاه شعبه‌های مختلف قضائی صورت گرفته و بررسی آن هفت سال طول کشیده است.
این مقام قضائی ایران تاکید کرده که ادعای ریحانه جباری مبنی بر اینکه در دفاع از خود دست به قتل زده قانع‌کننده نبوده است.
به گفته او، «همه قضاتی که طی هفت سال گذشته با این پرونده سرو کار داشته‌اند تائید کرده‌اند که او مرتکب قتل عمد با قصد قبلی شده و ادعای او مبنی بر دفاع از خود کذب محض بوده است».
او در این گفت‌وگو همچنین از شمار بالای اعدام‌ها در ایران دفاع کرده و دلیل عمده اعدام‌ها را خرده‌فروشی مواد مخدر دانسته است: «ما در ایران اعدام داریم، اما عمده این اعدام‌ها بلکه بیش از ۹۰ درصد اینها مربوط به جرایم مواد مخدر است که در واقع همه دنیا حتی ایالات متحده و جوامع غربی از این مبارزه ایران با مواد مخدر منتفع شده‌اند و حتی این کشورها باید از ایران به خاطر این مبارزه بی‌وقفه و یکجانبه با جرایم مرتبط با مواد مخدر ممنون باشند.»ریحانه جباری در سال ۱۳۸۶، هنگامی که فقط ۱۹ سال داشت، به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی که بعد معلوم شد کارمند وزارت اطلاعات است، بازداشت شد. او گفته بود برای دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی مرتکب قتل شده است. مرتضی عبدالعلی سربندی هنگام وقوع قتل ۴۷ سال داشت.
برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام ریحانه جباری،تعدادی از فعالان حقوق بشر کمپینی تشکیل دادند و بیش از صد هزار امضا هم در مخالفت با اجرای این حکم جمع‌آوری کردند.
مینا احدی و نازنین افشین جم از فراخوان‌دهندگان برای این کمپین بودند. آنها امضاهای جمع شده در مخالفت با اعدام ریحانه را که بیش ۲۳۰۰ صفحه بود، در سه نسخه چاپ و برای احمد شهید، بان کی مون و کاترین اشتون ارسال کردند.
مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان، با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شده بود.
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، شیرین عبادی، برنده نوبل صلح و برخی از هنرمندان سرشناس مانند اصغر فرهادی، بهاره رهنما و محمد رضا شجریان خواهان توقف حکم اعدام ریحانه جباری شده بودند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر