با گذشت ده روز از ناپدید شدن هواپیمای پرواز MH۳۷۰ خطوط هواپیمایی  ملی مالزی خانواده‌های مسافران چینی این هواپیما تهدید به اعتصاب غذا کرده‌اند. هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از محل احتمالی این هواپیما در دسترس نیست.
map-malaysia
با اثبات عمدی بودن ماجرای گم شدن بوئینگ ۷۷۷، پلیس مالزی به جستجوی منازل دو خلبان هواپیما اقدام کرد
خانواده مسافران چینی هواپیمای مفقود شده  مالزی تهدید کرده‌اند که در صورت عدم دریافت اطلاعات بیشتر از سوی مقام‌های مالزیایی، دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
گفته می‌شود که مالزی در افشای همه اطلاعات به دست آمده در رابطه با پرواز MH۳۷۰، از همان ساعت اول گم شدن هواپیما، کوتاهی کرده است. در عین حال، مقامات مالزیایی متهم شده‌اند که در رابطه با مدیریت بحران و برداشتن گام‌های مهم در این راستا بسیار ضعیف و ناکارا نشان داده‌اند.
رسانه‌های آمریکایی از جمله سی ان ان، نیویورک تایمز و واشنیگتن پست در روزهای اخیر و با افزایش سردرگمی مالزی در این پرونده، از عدم پذیرش پیشنهاد پلیس فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) از سوی مالزی انتقاد کرده‌اند. اف‌بی‌آی تا اکنون چندین بار به مالزی پیشنهاد داده است که برای کمک در مدیریت این پرونده وارد این کشور شود، اما هر بار این پیشنهاد توسط مالزی رد شده است.
مسایل امنیتی و روابط بین المللی نقش مهمی را در حل چنین پرونده‌هایی بازی می‌کنند. اما در عین حال، عدم تمایل مالزی برای پذیرش ورود کشورهای دیگر در حل این پرونده رفتار عجیبی در صحنه مسایل بین‌الملل نیست. به همین شیوه، کشورهای آسیای میانه، از جمله قزاقستان، چین، قرقیزستان و پاکستان نیز از ارائه اطلاعات رادارهای نظامی خود به مالزی امتناع کرده‌اند.
malaysia_airlines_478342933_41626917
با صعود هواپیما به ارتفاع ۴۵ هزارپا این امکان وجود دارد که به علت تغییرات فشار داخل کابین اغلب مسافران بیهوش شده باشند.
هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هواپیمایی مالزی، در اولین ساعات روز شنبه، هشت مارس، در خلیج تایلند از رادارهای غیرنظامی محو شد، و حدود یک ساعت بعد رادار نظامی مالزی، آن را در غرب مالزی و در جنوب جزیره پوکه و در تنگه مالاکا ردیابی کرد. این آخرین ردی است که رادارهای مالزی به تنهایی توانستند از این هواپیما ارائه دهد.
اطلاعات ماهواره‌ای چند روز بعد از ناپدید شدن هواپیمای MH۳۷۰، مشخص کردند که هواپیمای مفقود شده هر یک ساعت یک بار تا ساعت هشت و ۱۱ دقیقه صبح سیگنال‌هایی با ماهواره اینمارست (Inmarsat) مبادله کرده است که به اصطلاح صنعت هوایی «دست دادن» نامیده می‌شود. این سیگنال‌ها حاوی اطلاعات دقیقی از محل هواپیما نیستند.
 بر اساس این سیگنال‌ها، و به کمک سایر اطلاعات از جمله سرعت احتمالی هواپیما، میزان تخمینی مصرف سوخت آن، و آخرین جهت حرکتی که از آن در دست است، تنها می‌توان زاویه هواپیما نسبت به ماهواره را محاسبه کرد.
بنابراین، بر اساس محاسبات صورت گرفته، از محل احتمالی هواپیمای مالزیایی دو انحنا در دو نیمکره شمالی و جنوبی در دسترس است. این اطلاعات مشخص نمی‌کنند که هواپیما دقیقا مسیر شمالی را انتخاب کرده است یا مسیر جنوبی را. مسیر شمالی به سمت کشورهایی نظیر قزاقستان، پاکستان افغانستان و قرقیزستان می‌رود و مسیر جنوبی بر روی اقیانوس هند قرار دارد.
یک هفته پس از حادثه هواپیما، ۱۵ مارس، نخست وزیر مالزی اعلام کرد که خاموش شدن یک به یک دستگاه‌های ارتباطی دال بر دستکاری عمدی در مسیر استاندارد هواپیما است. احتمال داده می‌شود دستگاه کنترل کارکرد هواپیما (ACARS) پیش از آخرین پیغام خاموش شده باشد، و درست دو دقیقه بعد از آخرین پیغام، هنگامی که با خروج هواپیما از مرز مالزی قرار بود کنترل هواپیما به ویتنام منتقل شود، دستگاه ارتباط با رادارهای غیرنظامی نیز خاموش شد.
missing-malaysia-airlines-flight-mh370-probe-pilots-hijack
خانواده‌های مسافران هواپیمای مفقود شده مالزیایی با شنیدن اخبار اخیر درباره دستکاری‌های عمدی درهواپیما امیدوار شده‌اند
گفته شده این هواپیما لحطاتی پس از خاموش شدن دستگاه ارتباط با رادارهای غیر نظامی تا ارتفاع ۴۵ هزارپا صعود کرده است که بیشتر از مقدار مجاز برای این نوع از هواپیما است. بنابرین  احتمال دارد به علت تغییرات فشار داخل کابین اغلب مسافران بیهوش شده باشند.
همچنین ادامه مسیر را در ارتفاع پنج هزار پا، یعنی بسیار کمتر از مقدار مجاز ۲۰ هزارپا پرواز کرده است تا رادارهای تجاری قادر به ردیابی آن نباشند.
به گزارش گاردین، علاوه بر خاموش شدن یک به یک دستگاه‌های ارتباطی، تغییر چندباره جهت هواپیما، تغییر ارتفاع و مانورهای آن برای گذر از رادارهای نظامی و تجاری همگی نشان می‌دهد که ناپدید شدن هواپیما ناشی از اشکال فنی یا بمبگذاری نبوده است.
تنها پس از یک هفته از گم شدن هواپیما، و با اثبات عمدی بودن ماجرای گم شدن بوئینگ ۷۷۷، پلیس مالزی به جستجوی منازل دو خلبان هواپیما اقدام کرد و دستگاه شبیه ساز پرواز را که کاپیتان پرواز، احمد شاه، اوقات فراغت خود را با آن می‌گذراند به اداره پلیس منتقل کرد تا شاید در آن ردی از انگیزه‌ها یا برنامه‌های احتمالی کاپیتان بیابد.
احمد شاه از طرفداران پر و پا قرص اپوزیسیون مالزی و انور ابراهیم است. گفته می‌شود او چند ساعت پیش از پرواز در دادگاه انور ابراهیم حاضر شد و از محاکمه وی به جرم لواط متاثر بود. به گزارش دیلی میل، انور ابراهیم آشنایی خود با احمد شاه را انکار نکرده، اما گفته است که سیاسی کردن این ماجرا، و محکوم کردن خلبان پیش از آشکار شدن سرنوشت هواپیما درست نیست.
کمک خلبان پرواز، فریق عبدالحمید، بیست و هفت ساله، به تازگی توانسته بود به درجه حضور در کابین بوئینگ ۷۷۷ برسد. او ۲۷۶۳ ساعت تجربه پرواز داشت و در رسانه‌ها به علت عدم احتیاطش در رعایت قوانین داخلی پرواز محکوم شده است. بعد از گم شدن هواپیما، شایعه شد که وی در سال ۲۰۱۱ دو زن را در پروازی از تایلند به کوالالامپور به کابین خود دعوت کرد.  روز، ۱۷ مارس، مقامات مالزی مشخص کردند که آخرین سخنان شنیده شده از کابین، “خیلی خوب، شب به خیر”، از جانب کمک خلبان پرواز گفته شده است.
خانواده‌های مسافران هواپیمای مفقود شده، با شنیدن اخبار اخیر درباره دستکاری عمدی در مسیر پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ امیدوار شده‌اند که این هواپیما در مکانی نامعلوم به زمین نشسته باشد. آنها به همین علت، در رابطه با عدم افشای اطلاعات بیشتر از جانب مقامات مالزیایی ناراضی و خشمگین هستند. به گفته نماینده خانواده‌های مسافران چینی این هواپیما که حدود دو سوم مسافران هواپیمای مفقود شده را تشکیل می‌دادند، “مالزیایی‌ها روزها را می‌شمارند و ما ثانیه‌ها را”.