۱۳۹۲ اسفند ۲۹, پنجشنبه

بنای تاریخی “سرای عجم” اهواز شبانه تخریب شد

بنای “سرای عجم” اهواز که بخشی از بافت تاریخی این شهر است، شبانه تخریب شد.
سرای عجم در مرکز شهر اهواز و در منطقه بازار عرب‌ها (بازار عبدالحمید) قرار دارد.
سرای عجم در مرکز شهر اهواز و در منطقه بازار عرب‌ها (بازار عبدالحمید) قرار دارد.
به گزارش روزنامه اعتماد، افشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: «مالک بنای تاریخی «سرای عجم» تاکنون چندین بار برای تخریب این بنا اقدام کرده اما این‌بار در اقدامی تازه با مجوزی که از دادستان اهواز گرفته بنا را شبانه تخریب کرده است.»
 به گفته وی، تخریب سرای عجم در حالی اتفاق می‌افتد که به‌تازگی ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از منابع ملی برای مرمت این بنا اختصاص یافته بود، اما مالک اجازه کار به پیمانکار نداده است.
 حیدری افزود: «شهرداری برای هرگونه اقدام در محدوده بافت تاریخی باید با میراث فرهنگی هماهنگی کند این در حالی است که با صدور پروانه ساخت در بافت تاریخی مرتکب خطا شده است. به همین دلیل باید پروانه ساخت را باطل کند در غیر این صورت از شهرداری اهواز شکایت می‌کنیم.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان می‌گوید: “پرونده‌هایی علیه مالک بنا و ابطال پروانه ساخت نیز در مراجع قضایی تشکیل شده است.”
سرای عجم که به نام مالک سابقش، شهردار اهواز “حاج حسن عجم” در سال ۱۳۸۲ و به شماره ۱۰۸۷۵ ثبت ملی شده، در مرکز شهر اهواز و در منطقه موسوم به بازار عرب‌ها (بازار عبدالحمید) قرار دارد که بخشی از بافت تاریخی اهواز است.
مالک سرای عجم می‌گوید: «این ملک هیچ ارزش تاریخی و میراثی ندارد و بدون اجازه ما ثبت شده بود. علیه میراث فرهنگی به دیوان عدالت شکایت کرده‌ایم، آن‌ها هم ملک را از فهرست آثار تاریخی خارج کرده‌اند. ما هم پروانه تخریب و ساخت آن را گرفته‌ایم. من هر کاری بخواهم طبق مجوزم انجام می‌دهم و دلیلی نمی‌بینم به خاطر عده‌ای از شهروندان ملک را معطل کنم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر