۱۳۹۲ اسفند ۲۸, چهارشنبه

مرگ مشکوک فردی که کاریکاتور خامنه‌ای را کشیده بود


دو مرگ مشکوک، اهدای جایزه «باروت خیس» به کاترین اشتون توسط نقدی و پاسخ یک شاعر درباره‌ی بازگشتش به ایران از اخبار کوتاه ۲۴ ساعت گذشته بود.
در نخستین خبر «احمد الربیعی»، کاریکاتوریست عرب، که حدود یک ماه پیش کاریکاتور علی خامنه‌ای را در روزنامه «الصباح الجدید» عراق کشیده بود در بیمارستانی به‌طور مشکوک درگذشت.
به گزارش رسانه‌ها احمد الربیعی، پس از اینکه کاریکاتور آقای خامنه‌ای را کشیده بود، تهدید شد و از این‌رو به شهر اربیل در کردستان عراق پناه برد.
این کاریکاتوریست عراقی سرانجام در بیمارستانی در اربیل کردستان عراق به‌دلیل «سکته قلبی» فوت کرد.
بسیاری از نشریات و رسانه‌های عربی، فرضیه «مرگ بر اثر بیماری» را رد می‌کنند و معتقدند که مرگ او مشکوک است.
گفته می‌شود مرگ احمد الربیعی، غیرمنتظره بوده چراکه وی سابقه‌ی بیماری قلبی نداشته است.
از سوی دیگر خانواده‌ای او نیز بعد از مرگش، حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نشده‌اند.
گفتنی است پس از کشیدن کاریکاتور خامنه‌ای توسط الربیعی؛ گروه‌های طرفدار جمهوری اسلامی در عراق تظاهرات کردند، و همچنین اعضای تحریریه روزنامه را تهدید به مرگ کردند. همچنین انفجاری هم دو روز پس از چاپ کاریکاتور مقابل دفتر روزنامه صورت گرفت.
مرگ مشکوک مولوی احمد نارویی، از رهبران اهل سنت
در رویدادی دیگر مولوی احمد نارویی، از رهبران اهل سنت سیستان و بلوچستان و امام جمعه موقت مسجد مکی زاهدان روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در سانحه رانندگی درگذشت.
به گزارش خبرگزاری «ایرنا» این سانحه رانندگی در منطقه حصاروئیه زاهدان رخ داد و دو نفر از همراهان مولوی احمد نارویی نیز زخمی شدند.
مولوی احمد نارویی از منتقدان حکومت ایران بود و بارها اعتراض خود را نسبت به اینکه پست‌های کلیدی کشور به اهل سنت واگذار نمی‌شود اعلام کرده بود.
حکومت ایران سابقه‌ی قتل مخالفان خود را بوسیله‌ی سوانح رانندگی و دستکاری در اتومبیل منتقدان در کارنامه‌ی خود دارد.
جایزه «باروت خیس» برای اشتون
به‌دنبال ملاقات کاترین اشتون با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی، فعال حقوق زنان جایزه‌ای با عنوان «تندیس باروت خیس» به وی و تاریا کرونبرگ «تعلق» گرفت.
براین اساس این جایزه که توسط قرارگاه «راهیان‌نور» تهیه شده به «تاریا کرونبرگ» مسئول هیات پارلمانی اروپا که چندی قبل به ایران آمد و با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار کرد و همچنین خانم «کا‌ترین اشتون» طی مراسمی داده شد.
این تندیس به شکل یک مغز است که درون آن سمعک و عینک جا داده شده و منقوش به «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» به معنی «آنها کر و لال و کورند؛ لذا از راه خطا باز نمی‌گردند» است.
مراسم اهدای این جایزه با حضور سعید جلیلی و محمدرضا نقدی برگزار شده است.
شهرداری: بیلبورد اشتون کار ما نبود
در همین راستا مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که بیلبوردهای نصب شده با تصویر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سطح شهر تهران کار شهرداری نیست.
به‌گزارش خبرگزاری «ایسنا» مجتبی عبداللهی گفت: «من دو بیلبورد در تهران دیده‌ام که این‌ها مدیریتش تحت امر من و سازمان زیباسازی نیست.»
وی افزود: «اگر مدیریت این موضوع با من بود حتما رسیدگی و چاره‌جویی می‌کردم و شاید اصلا این اتفاق نمی‌افتاد.»
به‌تازگی بیلبوردی در تهران نصب شد که نیمی از چهره کاترین اشتون را چسبیده به چهره صدام‌ حسین، رییس‌جمهور پیشین عراق نشان می‌دهد.
این بیلبورد هم واکنشی به دیدار اشتون و فعالان زن در سفارت اتریش است که با اعتراض تند و فوری اصولگرایان روبه‌رو شد.
رویایی: هر وقت آزادی به ایران برگردد، من هم بر‌می‌گردم
در خبری دیگر و پس از آنکه جشنواره شعر فجر دعوتش از یدالله رویایی، شاعر نام‌آشنای ایرانی را پس گرفت، اکنون آقای رویایی در واکنش به تبلیغات رسانه‌‌ای علیه او اعلام کرده است که وقتی آزادی به ایران برگردد، او هم به ایران بازخواهد گشت.
به گزارش «زمانه» یدالله رویایی، از بنیانگذاران شعر حجم و از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر ایران، در سایتش، در یادداشت کوتاهی نوشته است: «شنیدم که رسانه‌ای نارسا و نامرد، در تلویزیون ایران، که میان خانه‌ها شبکه گَند و گُه نام گرفته، شب‌ها به مهمان ناخوانده و ناخواسته‌ای که منم، فحش و فضیحت می‌فرستد که مبادا مرا بخوانند و یا بخواهانند، و در این میان بستگان و دلبستگان مرا جریحه‌دار کرده‌اند، و هیجان آن دارند که قصد آمدنم هست.»
اشاره آقای رویایی به تلویزیون ضرغامی و همچنین روزنامه کیهان است که در روزهای اخیر به‌شدت به این شاعر نام‌آشنای ایران حمله کرده بودند.
گفتنی است جشنواره شعر فجر در جمهوری اسلامی ابتدا یدالله رویایی را دعوت و سپس روز شنبه ۲۴ اسفند دعوتش از این شاعر شناخته‌شده ایرانی را پس گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر