پس از بیش از سه روز بیخبری، گمانهزنیها درباره سرنوشت هواپیمای مفقود شده متعلق به شرکت هواپیمایی ملی مالزی شدت گرفته است.
به گزارش رویترز، مسئولان بررسی پرونده این پرواز از احتمال اندک حمله به هواپیما نیز سخن گفتهاند.
نه شاخه ویژه تحقیقات مالزی، آژانس اصلی عهده دار مسئولیت بررسیها در مالزی، و نه آژانسهای اطلاعاتی در ایالات متحده آمریکا امکان حمله شبه نظامیان به هواپیمای مالزی را مردود ندانستهاند.
این احتمال در حالی مطرح میشود که سه روز پیش پرواز MH۳۷۰ در مسیر کوالالامپور به پکن ، پس از یک ساعت پرواز ناپدید شد. با وجود جستجوی بینالمللی بیش از ۴۰ کشتی و ۳۰ هواپیما تاکنون هیچ اثری از آن نیست.
به گزارش واشنگتن پست، در حالی که گزارشهایی از برعهده گرفتن مسئولیت ناپدیدشدن هواپیما به دست گروهی موسوم به «ارتش شهیدان چین» منتشر شده بود، مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی چنین فرضیهای را رد کردهاند. یک مقام اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با واشنگتن پست میافزاید: «هیچ گروهی با چنین اسمی پیشتر شناخته نشده بود و اصلا معلوم نیست چه کسانی در پسِ این ادعا قرار دارند».
پاسپورتهای مسروقه و امکان بمب گذاری تروریستی
در طی این چند روز، وجود دو مسافر مرد با دو پاسپورت مسروقه در جمع مسافران پرواز بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی باعث شده بود که گمانه زنیها بر سر امکان بمب گذاری تروریستی شدت یابد. بعدتر معلوم شد که این دو مسافر بلیط خود را با یکدیگر خریداری کردهاند.
مقامات مالزیایی در مورد هویت این دو مرد اظهار کرده بودند که مسافران مذکور به منطقه آسیای شرقی تعلق نداشتهاند، اما از ملیت واقعی آنها سخنی به میان نیاورده بودند. با این حال، بی بی سی فارسی در گزارش خود از ایرانی بودن این دو مسافر پرده برداشت. طبق گزارش بی بی سی فارسی، دو مسافر سوارشده با هویت جعلی مهاجرانی ایرانی بودهاند که قصد داشتند با پاسپورتهای مسروقه خود را به اروپای غربی برسانند و تقاضای پناهندگی بدهند.
روزنامه فایننشال تایمز نیز در گزارش خبر داد که خریدار این دو بلیط رابطی ایرانی در تهران به نام «علی» بوده است. علی بلیطها را از یک آژانس مسافرتی در تایلند خریداری کرده و شماره تماس علی نیز در اختیار آن آژانس قرار دارد. با این حال، تاکنون تماسها با این شماره بی پاسخ مانده است.
وضعیت چند مسافر دیگر فارغ از مسافران ایرانی به گمانهزنیها برای امکان بمب گذاری شدت داده است. طبق گزارش واشنگتن پست، پنج مسافر برای ورود به هواپیما کارت پرواز خود را دریافت کرده بودند، در حالیکه هرگز سوار هواپیما نشدهاند.
با این وجود، مقامات مالزیایی اصرار کردهاند که بار مسافران سوارنشده بر هواپیما پیش از پرواز از آن خارج شده است. اما گزارش واشنگتن پست اشاره میکند که پرواز با هیچ تاخیر قابل توجهی که نشان از خالی کردن بار پنج مسافر باشد، مواجه نبوده است.
در هر حال، گمانهزنیها بر سر انفجار هواپیما در حالی صورت میگیرد که به گزارش واشنگتن پست آمریکا اعلام کرده است که ماهوارههای جاسوسی این کشور، در عین پوشش خوب و کامل منطقه حادثه، هیچ نشانی از انفجار در میانه آسمان ثبت نکردهاند.
خودکشی خلبان
واشگتن پست همچنین بر اساس گفتههای یک مقام آمریکایی به فرضیه خودکشی خلبان اشاره کرده است. طبق این گزارش، هواپیمای پیشرفته بوئینگ ۷۷۷ مجهز به دستگاه ارسال خودکار پیغام هشدار در شرایط اضطراری است. این در حالی است که هیچ پیغام هشداری از سوی هواپیما ارسال نشده است. تنها کسی که کنترل دستگاههای مخابراتی را بر عهده دارد، خلبان هواپیما است. بنابراین، قطع عمدی دستگاههای مخابراتی به دست خلبان برای اجرای خودکشی یکی از فرضیات مطرح شده است.
بر اساس این گزارش، تا کنون دست کم دو بار خلبان یا یکی از خدمه پرواز عمداً هواپیما را به سقوط کشاندهاند. بار نخست، فاجعه هوایی پرواز شماره ۱۸۵ “سیلک ایر” که منجر به سقوط هواپیما و کشته شدن ۹۷ مسافر و هفت خدمه آن شد؛ و بار دیگر، پرواز شماره ۹۹۰ هواپیمایی مصر که سال ۱۹۹۹ به کشته شدن ۲۱۷ نفر انجامید.
تمام این فرضیات در حالی مطرح میشود که مقامات رسمی مالزی امکان هیچ یک از آنها را چندان قوی نمیدانند.
فرضیات مرتبط با خرابی مکانیکی دستگاههای خاصی در هواپیما نیز مطرح شده است. اما رکورد خوب بوئینگ ۷۷۷ در زمینه ایمنی پرواز و شرایط خوب هواپیما پیش از ناپدیدشدن، این فرضیات را نیز کم رنگ ساختهاند.
به گزارش بی بی سی انگلیسی، مقامات چین از مالزی خواستهاند تا جستجوها برای یافتن هر نشانی از هواپیما را هر چه بیشتر شدت ببخشند. خبرگزاری شینهوآی چین اعلام کرده که چین ده ماهواره خود را به تیم جستجو برای این هواپیما افزوده است.
پرواز MH۳۷۰ با ۲۳۹ نفر در حالی ناپدید شده است که بیش از ۱۵۰ مسافر چینی سوار بر آن بودهاند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر