۱۳۹۳ فروردین ۱۵, جمعه

کنفرانس تلفني شيوا محبوبي با دو تن از مقامات اتحاديه اروپا در مورد ريحانه جباري

shiva-mahbobi-13

نمايندگان اتحاديه اروپا قول تماس با سفارت حکومت اسلامي در بروکسل و با مقامات حکومت اسلامي در ايران براي لغو حکم اعدام ريحانه را دادند.
به دنبال ارسال نامه از سوى كمپين نجات ريحانه به اتحاديه اروپا و كاترين آشتون و تماسهاى مكرر با اتحاديه اروپا جهت پيگرى اين كيس, پنجشنبه سوم اوريل ٢٠١٤ شيوا محبوبى سخنگوى كميته مبارزه براي آزادى زندانيان سياسى از سوى كمپين نجات ريحانه جبارى در يك جلسه تلفنى با حضور دو نفر از اعضاي " سرویس فعالیت خارجی اتحاديه اروپا" بخش ايران, خانم لين هاوليتوند و آقاى روبرتو اولمى شركت كرد.
شيوا محبوبى ضمن اشاره به نامه اي كه قبلا فراخوان دهندگان كمپين ريحانه به همراه صد هزار امضا جمع اوري شده به اتحاديه اروپا ارسال كرده بودند و در مورد اضطراري بودن وضعيت ريحانه و اينكه شنبه قرار است مقامات قضايى رژيم آخرين جلسه را با خانواده مرتضى سربندي ( مردى كه ريحانه متهم به قتل او است) داشته باشند و در صورت عدم رضايت اين خانواده , احتمال اجراي حكم اعدام ريحانه در روزهاي آتي بسيار قوى ميباشد.
شيوا محبوبى همچنين به تحت فشار گذاشتن مادر ريحانه توسط رژيم جهت جلوگيري از انعكاس وضعيت ريحانه در رسانه ها اشاره كرد و توضيح داد كه رژيم تلاش دارد مسئوليت اعدام ريحانه را بر دوش خانواده فرد كشته شده بگذارد در حاليكه اين خانواده به دليل از دست دادن يک عضو خانواده در شرايط روحى بدى قرار دارند و بسيار غير انسانيست كه مسئوليت تصميم براي اعدام ريحانه كه جرمش دفاع از خودش بوده است را به تصميم اين خانواده موكول کنند. ريحانه بنابر تمام شواهد و تحقيقاتى كه شده است در دفاع از خودش يک ضربه به مرتضي سربندي زده و فرار کرده است; در تمام قوانين دنيا دفاع از خود يک دليل تخفيف در مجازات است و هيچکس نبايد بدليل دفاع از حود د رمقابل خطر تجاوز به اعدام محكوم شود; هر چند كه ما به طور كلى با عمل اعدام به هر دليلى مخالف هستيم.
شيوا محبوبى ضمن توضيح در مورد قوانين جزايى رژيم, عدم وجود استاندارد حقوقى در دادگاههاى رژيم, استفاده رژيم از كيس ريحانه جهت ايجاد رعب و وحشت و ادامه سياست كشتار و اعدام, به كيسهاى ديگرى مانند كبراى رحمانپور , افسانه نوروزى و سكينه آشتيانى اشاره كرد و در مورد سياست رژيم در همه اين كيسها و سو استفاده از وضعيت روحى – روانى خانواده فرد كشته شده را توضيح داد. وى همينطور در مورد موثر بودن اعتراضات بين المللى از جمله اعتراض اتحاديه اروپا و تاثير گذار بودن اين اعتراضها در لغو احكام اعدام افراد نامبرده صحبت كرد.
آقاى اولمى در مورد اينكه چرا ريحانه چاقو در كيفش حمل كرده است پرسيد و در جواب شيوا محبوبى ضمن اشاره به اينكه رژيم تلاش دارد اين را به همه بقبولاند كه ريحانه نقشه كشتن اين فرد را داشت توضيح داد كه ريحانه اين فرد را نميشناخت و تمام شواهد نشان ميدهد كه اين فرد براي تجاوز به ريحانه نقشه كشيده بود. در عين حال به دليل اينكه زنان و دختران جوان در ايران تحت قوانين جمهورى اسلامى احساس امنيت نميكنند در بسياري از مواقع براي حفاظت از خودشان ممكن است در كيفشان چاقو حمل كنند . خانم ليتوند در مورد اقدامات احتمالى اتحاديه اروپا در اين رابطه صحبت كرد و شيوا محبوبى ضمن اشاره به اهميت عكس العمل سريع اتحاديه اروپا, از آنها درخواست كرد كه خواهان لغو حکم اعدام ريحانه بشوند و طوماري را كه توسط بيش از صد هزار نفردر حمايت از ريحانه امضا شده است را به عنوان يك فرياد يكصدا در حمايت از ريحانه و درخواست قوى و وسيع براى لغو اعدام ريحانه در نظر بگيرند .
خانم ليتوند در آخر اظهار داشت كه به دليل اضطرارى بودن وضعيت ريحانه، اين كيس و نكات مطرح شده توسط شيوا محبوبي را با مقامات بالاى خود مطرح كرده و با سفير رژيم در بروكسل و يا با مقامات در تهران در رابطه با لغو حكم اعدام ريحانه تا قبل از دوشنبه تماس خواهند گرفت و نتيجه را به اطلاع كمپين نجات ريحانه خواهند رساند.
کمپين نجات ريحانه، با جمع کردن ۱۰۰۰۰۰امضا براي لغو حکم اعدام ريحانه، اين امضاها را براي کاترين اشتون، احمد شهيد و بان کي مون ارسال کرد. و ملاقات با مسئولين و مقامات دولتها براي اعمال فشار به جمهوري اسلامي ايران را براي لغو فوري حکم اعدام ريحانه ادامه خواهد داد. از همگان دعوت ميکنيم در اين حرکت مهم بين المللي حضور داشته و کمک کنند جان ريحانه را نجات دهيم.
کمپين نجات ريحانه
٣ آوريل ۲۰۱۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر