۱۳۹۳ اردیبهشت ۲, سه‌شنبه

حمله به زندانیان بند ۳۵۰ اوین؛ تحصن خانواده‌ها، جلسه مسئولان

 



در روزی که جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در اعتراض به یورش اخیر به بند ۳۵۰ زندان اوین تجمع کردند، رئیس سازمان زندان‌ها در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر و بار دیگر منکر هر گونه تعرضی به زندانیان شد.
پس از گذشت سه روز از یورش مأموران امنیتی به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، این حمله همچنان یکی از موضوعات مورد بحث محافل سیاسی در ایران است. از سویی جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند و از سوی دیگر رئیس سازمان زندان‌ها در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شرکت کرد و توضیحاتی در این‌باره ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی عصر روز یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت و تقریبا همان سخنانی را که دو روز پیش گفته بود، تکرار کرد.
به‌گفته حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، غلامحسین اسماعیلی در گزارش خود با تشریح نحوه بررسی زندان‌ها گفت که در جریان بازرسی‌ها ابتدا زندانی‌ها به فضای باز هدایت می‌شوند تا بررسی‌ها انجام شوند اما در بازرسی روز پنج‌شنبه، زندانیان دو اتاق، حاضر به خروج از اتاق‌های خود نشدند.
وی که این زندانیان سیاسی را «از جریان فتنه و نفاق» عنوان کرد گفت آن‌ها مقاومت کرده و به مأموران بازرسی «ناسزا گفته‌اند» و مأموران هم «این افراد را از اتاق‌ها بیرون کردند.»
به‌گفته وی مأموران بازرسی «افرادی غیر از کارکنان فعلی زندان بودند».
رئیس سازمان زندان‌ها همچنین گفت: «در جریان خارج کردن زندانیان از اتاق‌هایشان هیچ‌کس از سوی بررسی‌کنندگان مورد ضرب و جرح قرار نگرفته و مجروح نشده است.»


روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه، سایت کلمه گزارش داد در یورشی که مأموران وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات سپاه پاسداران و بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوین انجام دادند، بیش از ۳۰ زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.
حمله مأموران پس از آن صورت گرفت که زندانیان نسبت به آن‌چه «برنامه خشن بازرسی» گزارش شده اعتراض کردند. این بازرسی بیش از پنج ساعت به طول انجامیده است و زندانیان تنها به سرودخوانی پرداخته بودند.
غلامحسین اسماعیلی همچنین افزود که روز یکشنبه به تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی که به زندان مراجعه کرده بودند، اجازه ملاقات به‌شکل «حضوری و بدون مانع» داده شد تا «با چشمان خودشان ببینند هیچ یک از آن‌ها نه مجروح شده‌اند و نه ضربه‌ای به آن‌ها وارد شده است.»
وی بدون اشاره به نام زندانیانی که با خانواده‌های خود ملاقات حضوری داشته‌اند، تأکید کرد که «هر یک از خانواده‌ها بخواهند می‌توانند با زندانیان خود ملاقات حضوری داشته باشند».
پیش از نشست رئیس سازمان زندان‌ها با کمیسیون امنیت ملی مجلس، صبح روز یکشنبه جمعی از خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به یورش مأموران به زندانیان این بند، در مقابل مجلس تجمع کردند.
آن‌ها با در دست داشتن تصاویری از زندانیان این بند گفتند که با زندانیان خود تلفنی صحبت کرده‌اند و آ‌ن‌ها در این تماس تلفنی حمله و برخورد فیزیکی مأموران امنیتی را تأیید کرده‌اند.

بر خلاف سخنان رئیس سازمان زندان‌ها، بعضی خانواده‌های معترض گفتند که از پیش به آن‌ها گفته شده ملاقات حضوری هفتگی با زندانیان که همیشه دوشنبه‌ها انجام می‌شده این هفته منتفی خواهد بود.
علی مطهری نماینده اصولگرای تهران نیز در جمع خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین حضور یافت و به آن‌ها قول پیگیری موضوع را داد.
مطهری گفت این درگیری یا «بی‌تدبیری» بوده یا این‌که «عده‌ای می‌خواهند برای دولت جدید ایجاد مشکل کنند».
وی همچنین گفت که تصور می‌کند وزارت اطلاعات در جریان موضوع نبوده است.
علی مطهری که در جلسه کمیسیون امنیت ملی و رئیس سازمان زندان‌ها نیز شرکت کرد عصر یکشنبه گفت: «حرف‌های آقای اسماعیلی با حرف‌هایی که خانواده‌های زندانیان بر آن اصرار دارند متفاوت است. من در جلسه هم این را گفتم که هرکس تنها به قاضی برود راضی برمی‌گردد. برای قضاوت درباره این موضوع ما باید حرف‌های دو طرف را بشنویم.»
مطهری گفت پیشنهاد کرده است که دو نفر از نمایندگان به زندان بروند و از نزدیک با زندانیان صحبت کنند تا بعد بتوان در مورد این‌که چه اتفاقی افتاده است قضاوت کرد.
به‌گفته وی پیشنهاد خانواده‌های زندانیان سیاسی نیز این بود که کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه تشکیل شود و چند نماینده از جمله خود وی برای بازدید از زندان اقدام کنند.
مطهری با بیان این‌که «این کار نیازمند هماهنگی‌ کمیسیون امنیت ملی با مسئولان است»، گفت: «به نظر نمی‌رسد کمیسیون امنیت ملی چندان راغب به انجام این کار باشد.»
در همین حال خبرگزاری تسنیم نیز با غلامحسن اسماعیلی گفت‌وگویی انجام داد که در آن رئیس سازمان زندان‌ها درباره جلسه مشترک با کمیسیون امنیت ملی گفت: «به این جلسه رفتم تا به برخی دوستان بگویم فریب دروغ‌پردازی‌ها را نخورند.»
وی بار دیگر اقدام سازمان زندان‌ها در بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین را قانونی خواند و گفت «هیچ تعرضی صورت نگرفته است».
اسماعیلی همچنین این بازرسی را نسبت به بارهای قبل «موفقیت‌آمیزتر» خواند و دلیل آن را «کور شدن خط‌های بیشتری از ارتباطاتی که برخی زندانیان داشتند» عنوان کرد.
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: «این موضوع، قدری برای آن‌ها سخت آمد که ما این اقدام را انجام داده‌ایم.»
اسماعیلی گفت در کمیسیون امنیت ملی برخی نمایندگان تحت تأثیر تبلیغات بیرون بودند، اما جمع‌بندی ریاست کمیسیون، بیانگر آن بود که توصیحات وی «مفید و قانع‌کننده» بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر