۱۳۹۳ اردیبهشت ۳, چهارشنبه

۲۱ زندانی دیگر زندان اوین به اعتصاب غذا پیوستند




در حالی‌که رئیس سازمان زندان‌های ایران در تلویزیون ظاهر شد و بار دیگر یورش به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین را تکذیب کرد، با ادامه اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی این بند، ۲۱ زندانی دیگر نیز به آن‌ها پیوستند.
به گزارش تارنمای «کلمه»، این زندانیان سیاسی به همین مناسبت بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن ضمن بیان تخلفات مأموران امنیتی در یورش به بند ۳۵۰ زندان اوین، هفت خواسته خود را مطرح کرده و گفته‌اند تا برآورده شدن خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای نامحدود می‌زنند.
آن‌ها گفته‌اند این اقدام را به‌رغم میل باطنی و با توجه به این امر انجام می‌دهند که هیچ راهی برای رساندن پیام و پیگیری مطالبات‌شان باقی نمانده است.
در روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه، سایت کلمه گزارش داد در یورشی که مأموران وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات سپاه پاسداران و بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوین انجام دادند، بیش از ۳۰ زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.
حمله مأموران پس از آن صورت گرفت که زندانیان نسبت به آن‌چه «برنامه خشن بازرسی» گزارش شده اعتراض کردند.
در پی این یورش، ۱۲ زندانی سیاسی این بند با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به آن‌چه «برخوردهای خشونت‌آمیز بی‌سابقه» نامیدند، دست به اعتصاب غذا زدند.
زندانیان جدیدی که به اعتصاب غذا پیوسته‌اند ضمن توضیح آن‌چه در بند ۳۵۰ زندان اوین گذشت موارد نقض حقوق زندانیان توسط مأموران امنیتی را «ضرب و شتم شدید زندانیان، ایجاد صدمات عمدی به عده‌ای از زندانیان، عدم اعزام مصدومان به بیمارستان و مراکز پزشکی، عدم پیگیری شکایات زندانیان، تراشیدن موی سر و صورت به اجبار به قصد تحقیر زندانیان، زدن دست‌بند و چشم‌بند و تخریب اموال عمومی و شخصی» عنوان کرده‌اند.
این زندانیان سیاسی مأموران امنیتی را به «نقض حقوق زندانیان»، «نقض اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «بی‌توجهی و نقض اصول مندرج در قانون اساسی و آیین‌نامه سازمان زندان‌ها» متهم کرده‌اند.
آن‌ها خواسته‌های خود را «بازگشت همه زندانیان مضروب اعزامی به بند ۲۴۰ انفرادی، رسیدگی به موضوع و تعقیب قانون‌شکنان، اعزام فوری مجروحان به پزشکی قانونی برای ارزیابی میزان صدمات جسمی، اعزام مجروحان به بیمارستان برای درمان جراحات، عذرخواهی رسمی از زندانیان و خانواده‌هایشان، جبران خسارات مادی و معنوی زندانیان و حضور نمایندگان مجلس و هیأت حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران در محل بند ۳۵۰ زندان اوین و شنیدن اظهارات زندانیان و تهیه صورت جلسه» اعلام کرده‌اند.
پیش از این هم زندانیان منتقل شده به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ که هنوز ۱۴ نفر از آن‌ها در سلول‌های انفرادی هستند، اعلام کرده بودند که تا زمان بازگشت به بند ۳۵۰ در اعتصاب غذا خواهند بود.
صبح روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه جمعی از خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین همراه با گروهی از فعالان سیاسی – مدنی و مردم، در مقابل دفتر ریاست جمهوری و قوه قضائیه در خیابان پاستور تهران تجمعی اعتراضی برپا کردند.
در ادامه این تجمع، پنج تن از افراد خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به‌عنوان نمایندگان دیگر خانواده‌ها جهت مذاکره به نهاد ریاست جمهوری دعوت شدند و خواسته‌های کتبی خود را مبنی بر سرعت بخشیدن به رسیدگی به این امر پیش از آن‌که آثار زخم‌های ناشی از ضرب و شتم زندانیان از بین برود، ارائه دادند. نهاد ریاست جمهوری نیز قول داد گزارش کتبی و شفاهی خانواده‌های زندانیان سیاسی را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تحویل دهد.

گفته شده که نتیجه ارائه گزارش‌ها و مذاکرات در تماس تلفنی به نماینده خانواده‌ها اطلاع داده خواهد شد.
تلویزیون دولتی ایران نیز در رابطه با رویدادهای بند ۳۵۰ زندان اوین برنامه ویژه داشت که در آن ضمن گفت‌وگو با غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران گوشه‌هایی از فیلم‌هایی را نشان داد که مأموران امنیتی در روز یورش به بند ۳۵۰ حین بازرسی خود گرفته بودند.
در این گزارش، غلام‌حسین اسماعیلی بار دیگر ضرب و شتم زندانیان توسط مأموران امنیتی را انکار کرد، اما بر خلاف بارهای گذشته که بازرسی را آرام و بدون تنش عنوان کرده بود اعلام کرد که برخی زندانیان بر اثر تنشی که خود به‌وجود آوردند و شیشه‌هایی که خود شکستند آسیب دیدند.
در این گزارش تلویزیونی برای لحظات کوتاهی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین نشان داده شدند که در اعتراض به بازرسی مأموران امنیتی از بند خارج نمی‌شوند و مأموران آن‌ها را بلند کرده به بیرون می‌برند. در این تصاویر چهره زندانیان دیده نمی‌شود. همچنین فریادهای زندانیان در حیاط بند با تصاویری محو نشان داده می‌شود.
غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در مورد اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان اوین نیز گفت: «این خبر یا کذب است یا هنوز به من اطلاع داده نشده است.»
در همین حال ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ که از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در بیانیه دوم خود تأکید کرده‌اند که چهار ساعت درگیری در این بند به‌طور کامل با دوربین‌های مداربسته ضبط شده و قابل مشاهده است.
این زندانیان همچنین گفته‌اند آنان که جویای کشف حقیقت هستند، می‌توانند با مشاهده آسیب‌دیدگان یورش ۲۸ فروردین به کذب بودن اظهارات رئیس سازمان زندان‌ها و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری پی ببرند.
مصطفی پورمحمدی سه روز پیش گفت در جریان بازرسی مأموران امنیتی از بند ۳۵۰ زندان اوین «مختصری کوفتگی و جراحت پیش آمد و براساس گزارش‌های اولیه یک یا دو نفر بیشتر نبودند و با درمان سرپایی نیز مسئله حل شد.»
به‌جز مصطفی پورمحمدی اعضای دولت حسن روحانی تاکنون واکنشی نسبت به این رویداد نشان نداده‌اند.
۱۲ زندانی سیاسی اعتصاب‌کننده در بیانیه خود ضمن اشاره به وضعیت جسمانی چند زندانی سیاسی که مورد حمله مأموران امنیتی قرار گرفته‌اند، نوشته‌اند: «اظهارات ۱۹ نفر از ۳۲ نفری که به انفرادی و بهداری منتقل شده بودند و اینک به بند ۳۵۰ بازگشته‌اند، در مورد ضرب و شتم‌ها و برخوردهایی که با آن‌ها شده آن‌قدر تکان‌دهنده است که هر قاضی باوجدانی را به تأمل وامی‌دارد.»
آن‌ها هشدار داده‌اند که سیاست مرتکبان این اقدام‌ها، تلف کردن وقت است تا آثار جرم‌شان بر طرف شود.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود در روز چهارشنبه سوم اردیبهشت، از تشکیل تیمی برای بررسی رویدادهای زندان اوین خبر داد و گفت: «تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر